בניית עיצוב לוגו מקצועי מהווה כיום את אחד מהצעדים הבסיסיים שכל בעל עסק או נותן שירות חייב לעשות. מה שהתחיל כנישה לא מחייבת שנשמרה למשוגעים לדבר, הפך ברבות השנים לאחד מהאלמנטים הפרסומיים הקריטיים ביותר בזירה העסקית ובכלל.
ה-B של בזק, הפונט של קוקה קולה, הכוכב של סלקום, אנחנו מוקפים בלוגואים כל הזמן ובכל מקום. רובם טובעים בים הגירויים הוויזואליים עמוק אל מצולות השכחה אבל חלקם, החלק הטוב והאיכותי שבהם, נצרב לנו בזיכרון והולך איתנו אל הסופר, אל חנויות הבגדים, אל האינטרנט, אל זירת העסקים, ומשפיע במידה כזאת או אחרת על כל החלטה שאנו עושים.
מתי פרסמו את הלוגו הראשון?
התשובה לשאלה תלויה במידה רבה באופן בו בוחרים להגדיר את המילה "לוגו". הגדרה אחת מסבירה את המילה מיתוג ו- "לוגו" כייצוג וויזואלי ליצירת זיהוי קל, אם אתם מאמצים את דרך ההסתכלות הזו אפשר למצוא אלמנטים וויזואליים שיחשבו כלוגו כבר בתקופה המוקדמת ביותר של החברה האנושית. הגדרה אחרת, מבחינה בין עיצוב לוגו ליצירת סמלים. על פי הגדרה זו עיצוב לוגו, בניגוד ליצירת סמל, מחייב בבסיסו עניין מסחרי כלשהו. גרסה נוספת להגדרת הביטוי טוענת כי על מנת שמוטיב וויזואלי יקרא לוגו עליו לכלול תמונה וטקסט יחד. כל הגישות הללו יכולות אולי לעניין את חובבי ההיסטוריה שבנינו, אבל הן לא באמת מסבירות מתי וכיצד עברנו מעולם נטול לוגואים לעולם בו בלתי אפשרי למצוא מוצר או שירות כלשהו בלי לוגו כזה או אחר, החל מהתחתונים שאנו לובשים ועד למכונית בה אנו נוהגים.
מתי אם כן החלו לצוץ עיצובי הלוגו כפי שאנו מכירים אותם כיום?
אולי יפתיע אתכם לגלות, אבל כבר במאה ה-13 החלו סוחרים ואמנים שונים להשתמש בסמלים אישיים, אך הקפיצה המשמעותית בפופולאריות הגיעה במאה ה-19, יחד עם המהפכה התעשייתית ששברה את הקשר האישי בין הספק והלקוח והחליפה את הייצור הפרטני בייצור המוני. צמד השינויים הללו, יחד עם העובדה שרוב בני האדם באותה תקופה לא ידעו קרוא וכתוב, הביאו את הסוחרים להתמודד עם הצורך החדש לבדל את הסחורה שלהם מזו של אחרים בדרך קלה ונוחה להבנה. הבידול נעשה באמצעות סמלים שאט אט הפכו מזוהים עם הספקים, זיהוי כל כך עמוק שחלק מאותן חברות ושירותים עדיין לא מעזים להחליף אותם.
עיצוב לוגו בימינו
שנות האלפיים הביאו איתן אין ספור מגמות עיצוביות חדשות, שפה וויזואלית אין סופית ויכולות טכניות שטרם היו כדוגמתן. כיום, עיצוב לוגו נתפס כלא פחות ממפתח מרכזי לכל קמפיין מסחרי כאשר הרף היצירתי רק הולך ועולה יחד עם הדרישה הגוברת לתחכום ולאסטטיקה אינטליגנטית. עיצוב לוגו עוזר לחברה בהמון שלבים בין אם זה בתהליך הקידום האורגני כאשר הגולשים נכנסים לאתר דרך חיפוש מילת מפתח או דרך פרסום ממומן בגוגל אשר האתר מופיע בתשלום בראש תוצאות החיפוש – והרי תמיד חשוב שהאתר יראה כפי שצריך, בין אם זה תוכן מעולה, עיצוב מושך וכמובן.. לוגו מנצח!