טיפים למיתוג עסקי

מיתוג עסקי – טיפים

ישנן דרכים שונות לבצע מיתוג עסקי לעסק, כאשר כל אחד מבתי העסק צריך ייעוץ עסקי על מנת לבחור מהו המיתוג המתאים לו לפי תחומי פעילותו באופן קונקרטי. אך המשותף למיתוג של כל בתי העסק באשר הם, הוא החיוב להשקיע מחשבה ומשאבים בתשעה אלמנטים משמעותיים:

 

כל אחד מהפרמטרים חשוב לכשעצמו במיתוג עסקי, אך לא ישדר רצינות אם אלמנט אחר לא יתקיים. לכן חשוב להשקיע מחשבה רבה ולהיעזר באנשי מקצוע בכל אחד מהם.

עיצוב לוגו - השלב הראשון והקריטי בתהליך מיתוג עסקי

שלב ראשון וטבעי בתהליך של מיתוג לעסק הוא עיצוב לוגו

בתי עסק רבים מתחילים את דרכם בפעילות מצומצמת, ורק לאחר התבססות מסוימת מעצבים לעצמם את הלוגו ואין זה נורא – הרי גם זו בשורה חדשה ללקוחות. הלוגו של העסק ישמש כתמונה ראשונית המשקפת את מהותו לכן הוא צריך להיות שונה, קליט וחודר לתודעה בקלות בכדי שיבדיל אותו משאר העסקים הפועלים בתחום.
הזכרנו שהלוגו צריך לחדור לתודעה ולהיות קליט. הסיבה העיקרית לכך היא שהוא חייב להצית רגש ראשוני בקרב קהל היעד כדי שידע לחבר את המסר ללוגו ללא בעיה. אחרי שזה יקרה החיבור של הלוגו לעסק ייחרט בזיכרונו. המטרה השנייה היא לגרום גם לקהל הרחב לזהות את המסר ולשייך אותו בקלות רבה.
בעיצוב הלוגו חשוב להדגיש את כל פעילות החברה מצד אחד, אך עם זאת יש לעשות זאת בתמציתיות ובתבונה. לשם כך מומלץ מאד לפנות לגופים מקצועיים דוגמת חברת מיי ברנד, המתמחה בעיצוב לוגו לבתי עסק שונים. אנשי השיווק והגרפיקה מתמצאים היטב בתוכנות ובטכניקות העיצוב, רגישים לצרכי השוק, וכמובן גם לצרכיו של בעל העסק. לרוב, הלוגו מעוצב על פי רעיון כלשהו, או בהשראת חזון העסק. על מנת לעצב לוגו בצורה אפקטיבית ביותר, ליקטנו כאן כמה שלבים קריטיים שחשוב להתייחס אליהם לאורך כל התהליך:

אפיון העסק וקהל היעד

לפני שמתחילים בתהליך יצירת לוגו / מיתוג עסקי - הכירו את אופיו ואת מטרות העסק והארגון על בוריו. הדבר יקל עליכם בהמשך בהעלאת רעיונות יצירתיים לתחילת עבודת המיתוג ואילו יתרונות בולטים תציגו בפני קהל היעד אליו אתם מכוונים. נסו לשאול את עצמכם מיהו קהל היעד אותו אתם רוצים למשוך אל העסק שלכם. בשלב זה נסו להיכנס למוחו של הצרכן ומה הוא היה מצפה למצוא או לרכוש מכם. על מנת להגיע לתשובה בקלות, תבנו מיפוי של קהל היעד עפ"י הקריטריונים הבאים: חתך גילאים, תחומי עניין עיקריים, מצב כלכלי, סטטוס, איזורי מחייה עיקריים וכל דבר שיעזור לכם להכיר את קהל היעד באופן הטוב ביותר ולדעת מה בדיוק הוא יאהב בעסק שלכם.

סקר שוק מקיף

הכירו את המתחרים הגדולים שלכם ובחנו מה הם מציעים. מומלץ להעלות הכל על טבלה או כל רישום שיהיה לכם נוח לעבוד איתו. הפעולה תעזור לכם להבין היכן למצוא את היתרונות והצדדים החזקים שלכם על פני המתחרים וכך תוכלו למצוא מסר משכנע שיבלוט על פני כולם. אם יש בבעלותכם עסק קטן אין שום סיבה שלא יהיו לו כמה יתרונות על-פני חברות ותאגידי ענק. נצלו זאת בחכמה.

זיהוי מגמה וחשיבה לטווח ארוך

חשוב תמיד להיות עם אצבע על הדופק ולבחון לאן הרוחות נושבות בעיקר בשווקים הבינלאומיים ובמיוחד אם מדובר על תאגידים או חברות שעיקר עיסוקם סובב סביב תחומי הטכנולוגיה. המטרה היא לחזות כמה שאפשר את שינויי המגמה שעתידים לחול על קהל היעד שלכם ולהישאר מעודכנים ורלוונטים לאורך כל השנים.

מול מי אתם עובדים

תחילת תהליך יצירת הלוגו מצריך הפיכת כל המידע והרעיונות שהועלו בסעיפים הקודמים ליצירת הלוגו עצמו. מומלץ בשלב זה כבר לעבוד מול אנשי משרד מיתוג מקצועי שידעו בדיוק לתרגם את הרעיונות לצורות גרפיות והתאמת הצבעים הנכונים. רצוי לעקוב אחר תהליך העבודה מול אנשי המקצוע איתם בחרתם לעצב את הלוגו.

חלוקת תקציב הפרסום במדיות בצורה יעילה

אחד הסעיפים הקריטיים העומדים בפני עסקים ובמיוחד עסקים קטנים בעלי תקציב מוגבל או מחושב - היכן לפזר את תקציב מיתוג בצורה האפקטיבית ביותר. על סמך הכרת העסק ואפיונו תוכלו לדעת היכן להשקיע נתח תקציבי יותר גדול בפרסום הלוגו ומיתוג העסק. עשו סקר רחב בשוק המדיות החברתיות וזירות הפרסום וגלו היכן קהל היעד שלכם עתיד להיות.

הקפדה על עקביות לאורך זמן

אין כל רע בשינויים, להיפך שינוי רענון והתחדשות מצביע על כך שהעסק נשאר רלוונטי ומקפיד להיות עם האצבע על הדופק. אך בכל זאת, כאשר מדובר על שינוי לוגו הדבר צריך להעשות בחכמה. יש אמרה שמתאימה סוס מנצח לא מחליפים. אם החברה הצליחה למתג את עצמה בצורה יעילה אין סיבה לשנות הלוגו. אם הוא יהיה עקבי לאורך זמן כך גם קהל היעד וגם הקהל הרחב ילמד לאורך השנים לעשות את ההקשר ואף ידע לזהות עפ"י הלוגו בלבד למי הוא משתייך. אך אם זאת לאחר תקופה ארוכה או זיהוי במגמות שינויים בשוק (במיוחד בשווקים טכנולוגיים) מומלץ כן לרענן ולעשות שינויי קוסמטיקה קטנים. במקרים כאלו מומלץ לפנות לייעוץ עם אנשי מקצוע.

כרטיסי ביקור

הכנת כרטיסי ביקור היא אולי המשימה הפשוטה ביותר בתחום יחסי הציבור. על ידי פעולה קצרה ולא יקרה מדי, ניתן לבצע מיתוג עסקי בצורה שנראית מכובדת ויוקרתית, ומיד התדמית תשדרג בכמה רמות. על כל כרטיסי הביקור לשאת כמובן את לוגו העסק, והעיצוב שלהם בדרך כלל יהיה זהה, כדי לא ליצור בלבול בקרב הלקוחות. חשוב מאד להקפיד על הניסוח הנכון לכל בעל תפקיד: מצד אחד יש להציג את המקסימום האפשרי לכל אחד מהם, אך מנגד הפרזה בתיאורים עשויה להביא לחוסר אמון. כל כרטיס ביקור צריך לשאת ארשת רצינית, אפילו אם הוא שייך למי שעוסק בליצנות – הרי גם בעולם זה יש מקצוענים וחובבנים.

עיצוב אתר האינטרנט

המשימה המורכבת ביותר שדורשת את רוב ההשקעה, היא בניית אתר האינטרנט של העסק. כאן, בנוסף על המשימה של מיתוג עסקי, חשוב לנסות לעמוד במקומו של הלקוח, ולחשוב על כל הדברים שהוא מצפה להם מאתר האינטרנט. כיום, מוקדי הטלפון של החברות השונות פעילים הרבה פחות מבעבר בזכות המידע והשירותים שמספקת הרשת, ויש לעמוד בסטנדרטים הגבוהים המצופים מהלקוחות. לכן, המשימה החשובה ביותר בבניית אתר האינטרנט היא לכלול את כל השירותים והאפשרויות, ולקבצם יחד לממשק נוח- זאת כמובן על ידי איש מקצוע המתמחה בבניית אתרים.

לסיכום

מיתוג שנבנה נכון והושקעו בו שעות של תכנון והבנת העסק לרזולוציות העמוקות ביותר, ירים את העסק לגבהים חדשים עד לכדי ביסוס מעמדו בשוק ולאורך זמן. השקיעו את מרב מאמצכם בתהליך החשוב של מיתוג עסקי ותהיו במעקב תמידי אחר תהליך העבודה. הקפידו להיות רלוונטים ומעודכנים לכל השינויים לאורך כל הזמן